Sunday, October 9, 2016

الفرق رهيب!




فرق رهيب بين الشخص اللي بيقبل كل الناس ﻷنه بيحب كل الناس حتى لما بيكون شايف اختلافهم او تصرفاتهم الغلط ﻷنه بيقبل و بيحب كل الناس. بيعرف يفصل بين الشخص و التصرف، و بين الشخص اللي بيقبل كل الناس ﻷن معاييره منخفضة او مشوهة او لأن قدرته على التمييز بين الصح و الغلط ضعيفة او منعدمة. 
فرق رهيب بين انك تكون بتصاحب الناس عشان عندك محبة للكل و بين انك ماشي بمبدأ اللي متحتجش النهاردة لوشه بكره تحتاج ل -لمؤاخذة- قفاه ، بتاع مصلحتك وبس. لما يكون سبب قبولك -الظاهري- للأخر هو المصلحة و بين اما يكون السبب الحقيقي هو المحبة و الانسانية بدون مصالح. الفرق بين المحبة الحقيقية و المصلحة هو نفس الفرق اليي بين المحبة و الواجب.
الفرق بيبان لما الشخص الاخر يعمل تصرف مرفوض جدا من وجهة نظرك انت.. بيبان ساعتها من رد فعلك - حتى لو الداخلي- انت قابل الشخص رغم استياءك من الخطأ- اللي مش بتنكر حدوثه-  ولا بترفض الشخص كله على بعضه مش الخطأ فقط. ولا قابل الشخص و التصرف؟ و ليه اخترت رد الفعل ده..
رد فعلك انك مثلا بتقطع مع الشخص ولا بتحط حدود بينكم ولا عادي ولا كأن حصل حاجة..
يعني ممكن احبك و اقبلك و نحتفظ بصداقتنا بعد وضع بعض الحدود زي مثلا اني مقربكش اوي من اولادي. مش عشان انا منافق او حبي مزيف او مغرور، لكن عشان حبي و مسئوليتي نحو اسرتي اكبر بكتير. و عشان بحترم مبادئي. بحترم حريتك و اختياراتك بس ده مش معناه خالص اني اعتنق افكارك و اختياراتك دي و اعيش بيها. احترامي و قبولي ليك مينفعش يكون تمنهم مبادئي.
برده في فرق رهيب بين صاحب المبدأ الي مبيغيرهوش مهما كان مين الطرف التاني و بين اللي بيتغير 180 درجة بحسب تغيير الفاعل و المفعول به. او حسب مصلحته. في ناس ماشية بمبدأ حبيبك تبلعله الزلط و ضرب الحبيب زي اكل الزبيب لمجرد ان فاعل الخطأ جي على هواهم. و ممكن يبقا رد فعلك هو رفض العدل و الحق لان المظلوم مش على هواك! و في قلة قليلة ثابتة على مبدأها. علاقتها بالفاعل و المفعول به مش بتأثر على رد الفعل و الموقف اللي بيتاخد من الاحداث. طبعا الموضوع مش بالورقة و القلم. سبق معرفتك بالشخص له تقله، عشان انت اختبرت الشخص و عارف ان كلنا بنغلط. بتعرف تفرق لما يكون ده اسلوب حياة ولا استثناء حتى لو اتكرر احيانا.
قرون الاستشعار بتاعة التمييز ده بتزداد حساسيتها مع زيادة الخبرة و المسئولية.. بنتعرف على نفسنا من مواقفنا. بنتعلم من كم التغييرات اللي بتحصل حوالينا.. بنبني خبرة و الخبرة دي بتدينا حكمة في التفكير و التصرف.. بتدينا نضج و عدل و ثقة للثبات على المبدأ.
كلنا بنعمل كده بس بنسب متفاوتة و في ناس بتاخد وقت اكتر من ناس تانية.و في ناس بتعند و تكابرعشان متقولش انها كانت غلطانة او عشان موقفهم ده ممكن يتطلب تغيير و تضحيات في حياتهم. المهم اكون واضح مع نفسي و فاهم دوافعي و اهدافي و اولوياتي. اني اختار افكاري و اختار برده اصحابي لأنهم بيأثروا عليا.


 و الأهم في ده كله اني مكنش بضحك على نفسي.
24 سبتمبر 2016 
@marmaritaaa 

3 comments:

  1. ممكن يبقا رد فعلك هو رفض العدل و الحق لان المظلوم مش على هواك!

    ReplyDelete
  2. بكده تبقي حطيتي ايدك بالجملة دي بس علي 90 %من مشاكل مصر والعرب عموما

    ReplyDelete
  3. لو على العرب يبقا رفض الانسانية مع الغير كمان...

    ReplyDelete